Er der mere i blockchain end blocksperts, hype og hipster kontorer?

Gæsteindlæg Af Maria Flyvbjerg Bo og Annine Bentzen, Hufsy.

I de første to uger af april har Hufsy deltaget på to konferencer, som har givet lidt stof til eftertanke, når det kommer til blockchain teknologi. På den ene var der primært folk i jakkesæt til stede, og den blev afholdt i en storbanks domicil med alt, hvad det indebærer af marmor interiør. På den anden var (i det mindste en lille del af) deltagerne iført jeans, og der var en DJ på hovedscenen.

Omdrejningspunktet for dette blogindlæg skal dog ikke være forskelligheder ved de to konferencer, men i stedet en udtalt lighed. Nemlig det at blockchain fyldte en væsentlig del af programmet på begge konferencer. Og at det var de samme tendenser der gik igen, når blockchain var på programmet. Det er først og fremmest værd at bemærke at næsten ingen taler om bitcoin længere. Til gengæld taler alle om, at de ikke taler om bitcoin længere. Som en paneldeltager på den fire dage lange Money20/20 Europe konference bemærkede: ‘Bitcoin is so 2014’.

Er der en ting man må forstå om de FinTech personligheder man møder på diverse konferencer, så er det, at de forstår at skabe en hype. Bitcoin var talk of the town i 2014. Nu er der en new kid in town. Hun hedder blockchain og hun er en rebel.

Groft sagt, så mødte vi på konferencerne to typer af fintech virksomheder, der benytter blockchains:

  1. Dem som bygger løsninger, der understøtter andre virksomheders udnyttelse af blockchain.
  2. Dem der benytter blockchain teknologien, fordi det kan give kunderne en bedre, billigere og hurtigere løsning.

I den første kategori finder man bl.a. BigchainDB, der er et projekt som folkene bag Ascribe har taget initiativ til. BigchainDB er mere et community, end det er en virksomhed i traditionel forstand. Målet er at løse de udfordringer med skalering, som vel er teknologiens største udrulningsproblem. I stedet for at bygge en blockchain og så fikse dennes problemer tager BigchainDB i stedet udgangspunkt i en ”distributed big data database”, hvortil man tilfører de karakteristika, der har givet blockchain stjernestatus. BigchainDB er dermed decentral; den overfører digitale værdier og så løser den skaleringsproblemet. Folkene bag BigchainDB siger selv at alle, som vil benytte blockchain i større skala skal forbi dem. Holder denne profeti, er BigchainDB indbegrebet af den første af de to ovennævnte kategorier.

I den anden kategori finder man en række spændende virksomheder. I al beskedenhed kan Hufsy nævnes her. Hufsy vil gøre det muligt for små virksomheder (5-30 ansatte) at håndtere deres finansielle forretninger fra en samlet platform. Bl.a. kan virksomhederne tilgå deres regnskabsprogram, nemt modtage betalinger fra deres kunder og hurtigt overføre penge til deres leverandører. Hufsy er ikke en blockchain virksomhed, men vi benytter teknologien, der hvor det skaber en værdi for produktet og dermed kunden.
Et andet spændende eksempel på en virksomhed, der benytter blockchains er Everledger.io. Virksomheden vil registrere alle verdens diamanter på blockchains – udryddelse af blood diamonds er bare en af fordelene ved dette. Ser man lidt ud over diamant casen, er mulighederne for Everledger nærmest uendelige.

Fælles for de to skitserede typer af blockchain-virksomheder er, at slutbrugeren ikke vil have den fjerneste idé om, at den løsning han/hun benytter, er bygget på den teknologi, der efter sigende vil komme til at revolutionere verden i samme grad, som internettet har gjort det. Netop det, at blockchain ikke i direkte forstand bliver en del af fremtidens brugeroplevelse, er der dog nærmest ingen, der taler om. I stedet for stilles spørgsmål efter spørgsmål om, hvordan teknologien fungerer, om hvem i fødekæden, som kan skæres væk og så det mest hyppige: “Kan du uddybe det en smule?”. Måske er det en overfortolkning, men det virker som om, de fleste fokuserer mere på at forstå teknologiens maskinrum fremfor at tænke på, hvad det er for en gevinst teknologien giver forretningen og slutbrugeren.

I erkendelse af mangel på egne evner har vi faktisk opgivet helt at forstå netop blockchains maskineri. Ikke at Hufsy som virksomhed har droppet dette. Men der er ikke et behov for, at alle i virksomheden har en Ph.d. i kryptologi for at kunne udvikle en løsning, der benytter blockchains. Som i alle andre virksomheder skal forskellige kompetencer være repræsenteret. Hufsys software ingeniør (med Ph.d. i kryptologi) er ikke ekspert i forretningsudvikling og brugeroplevelser. Og vi er ikke eksperter i kryptologi. Sagt med andre ord, er det vigtigt at forstå, hvad man ikke behøver forstå. Så længe der er en forståelse af, hvad det er for et problem, man forsøger at løse med blockchain teknologien.

Så vi tør egentlig godt sige, hvad det er, vi ikke helt forstår. Fordi vi ved, hvad det er for problemer, blockchain skal hjælpe os med at løse, og hvilke fordele blockchain bidrager med til vores slutbrugere. Vi håber, at flere vil prøve at se igennem hypet og stoppe med at prøve forstå hvert eneste aspekt af teknologien. I stedet kan man stille spørgsmål til, hvilke problemer blockchain rent faktisk løser, hvor teknologien bør bruges og – ikke mindst – ikke bruges. I øvrigt vi er ikke helt de eneste der har det sådan…

Af: Maria Flyvbjerg Bo og Annine Bentzen, Hufsy.

Udgivet af

Simon Ousager

Redaktør på Blogchain.dk og ejer af konsulent virksomheden Paradigm Consult